Zo wapen jij jouw lichaam tegen corona!
14 apr
Robert Havelaar

Sinds 15 maart grijpt het coronavirus (Covid-19) wereldwijd flink om zich heen. Veel mensen vragen zich af wat ze het beste kunnen doen om ervoor te zorgen dat ze weerbaarder (minder vatbaar) worden. We nemen (mag ik hopen 😉) allemaal de maatregelen vanuit de Rijksoverheid serieus om hiermee verdere verspreiding zoveel mogelijk te voorkomen. Maar wat kan jezelf doen om sterker te staan? 
In De Telegraaf van 19 maart jl. gaven drie experts; – professor Eric van Gorp (viroloog Erasmus MC), professor Erik Scherder (neuropsycholoog VU) en cardioloog Leonard Hofstra (Amsterdam UMC) – tips om onszelf weerbaarder te  maken. 

1. Eet gezond

Fantastische research laat zien dat het eten van flavonoïderijke voeding zorgt voor stijging van interferon, een antivirale stof. Flavonoïden zitten in donkere chocolade (cacao), (groene) thee, blauwe en rode (bos-)bessen, frambozen, bramen, citrusvruchten en groene bladgroente. Eet daarom meer van dit soort producten. Wekelijks posten wij recepten en kookfilmpjes waarin we met de bovenstaande producten je leren lekkere maaltijden te maken.

2. Let op je eiwit-inname

Diëtiste Marjanne Prins geeft speciaal voedingsadvies voor de oudere kwetsbare groep die minder weerstand heeft. Voor hen is het virus het gevaarlijkst. „Onze weerstand zit vooral in onze spiermassa en daar hebben ouderen minder van. Je lichaam kan niet zonder eiwitten, want je hebt ze onder andere nodig voor het produceren van antilichamen en enzymen voor het immuunsysteem. En als je daarvan niet genoeg met je voeding binnenkrijgt, dan breekt je lichaam spiermassa af om afweerstoffen aan te kunnen maken. Dus wat kunnen we doen om onze weerstand te verhogen: eet voldoende eiwit zoals vis, vlees, gevogelte, zuivelproducten en eieren (na de Paasdagen moet het met die laatste wel goed zitten 😉). Daarnaast is het belangrijk extra vitamine D3 (verkrijg je ook door buiten te zijn) te nemen en voldoende vitamine C uit vers fruit of groente binnen te krijgen. Het mineraal selenium helpt ook om je immuunsysteem te versterken. Je vindt het onder andere in noten, vis en zilvervliesrijst.” Bij ons online leefstijlprogramma gebruiken wij een beweeg- en voedingsapp die jou inzichten geeft in wat je dagelijks eet, en ook of je voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten binnen krijgt.

3. Vermijd stress

Misschien een beetje lastig nu, gezien de coronadreiging en genomen maatregelen. Je kids zijn de hele dag thuis, je moet ouder en leraar tegelijk zijn en ook nog werken vanuit huis, we slapen onrustiger (dromen meer) door alle coronaperikelen, en zo zijn er vast en zeker nog wel meer zaken waarvan je momenteel meer stress ervaart. Al deze stress vermindert de effectiviteit van je immuunsysteem. Meerdere medische wetenschappers hebben de afgelopen weken nog maar eens benadrukt dat alles draait om een gezonde leefstijl (lichaamssamenstelling samen met je fysieke gesteldheid). Door een gezonde leefstijl word je immuunsysteem sterker. In ons leefstijlprogramma zitten naast dagelijkse workouts ook wekelijkse workshops en lezingen, zo ook een voor wat je kan doen om ervoor te zorgen dat goed om weet te gaan met stress.

4. Slaap voldoende

Na een slechte nacht ben je vatbaarder voor infecties. Zorg daarom voor voldoende nachtrust, gemiddeld is dit, minstens acht uur. Als je nog vermoeid wakker wordt is het aannemelijk dat je niet voldoende nachtrust hebt gehad. Het uitgerust wakker worden kan je makkelijk gebruiken als pijler om voor jezelf te kunnen beoordelen of je hier op kan verbeteren, of dat je het al goed doet.  Ook hiervoor hebben we in ons leefstijlprogramma een workshop wat je gaat helpen je nachtrust te verbeteren.

5. Beweeg of sport

Er is aangetoond dat bewegen zorgt voor het vrijmaken van witte bloedcellen, die nodig zijn om indringers van buiten te neutraliseren. Sport (train) daarom op zijn minst 3 maal per week. En beweeg dagelijks minimaal een half uur per dag. Wij bieden dagelijks 1 tot 2 workouts aan die je live op een later moment, wanneer het jou schikt, kan uitvoeren @home.

Door de genomen maatregelen van de Rijksoverheid zijn de sportscholen en sportclubs en verenigingen tot minimaal 28 april gesloten en de kans is aanwezig langer, en daardoor is trainen voor velen lastig geworden. Ook wij hebben onze dienstverlening (die normaal zeer persoonlijk is) helemaal om moeten gooien. Maar wij zijn niet bij de pakken neer gaan zitten! Wij wilde JUIST in deze periode onze leden (maar ook andere mensen) kunnen blijven helpen en voorzien van; bewegingstips – (Live) training(en) – voeding en leefstijladviezen – online coaching – om ervoor te zorgen dat ze vanuit huis ook de geadviseerde trainingsmomenten met voeding en leefstijl adviezen kunnen blijven toepassen at home.

De bovenstaande 5 punten en nog veel meer komen allemaal aan bod in ons Leefstijlprogramma wat wij online aanbieden. Zoals je hierboven hebt gelezen is het nu namelijk nog belangrijk dat je hier in investeert! 

Via HealthCoachPlus krijg je 1 week gratis toegang tot het Online Leefstijlprogramma. Hier zijn dus geen kosten aan verbonden! Na je gratis week kan je aangeven of je wil doorgaan met dit gave online programma om thuis aan een gezond en fit lichaam te werken 😉

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *