Vitaliteitstraining en mental coaching

Wat is Vitaliteitstraining bij RWIJK GYM?

Vitaliteit is veel meer dan alleen fysiek goed in het leven staan. Ook emoties en je sociale omgeving spelen daarin een grote rol. Iedereen weet dat lichaam en geest één is, maar hoe het echt zit..?

RWIJK GYM geeft je hierin inzicht en de tools om jezelf te helpen. Op verantwoorde wijze leer je aanpassingen door te voeren, zodat dit leidt tot een verbetering in de kwaliteit van het leven. We besteden hierbij veel aandacht aan voeding, beweging en emotiemanagement interventies (mentale begeleiding) voor het beste resultaat. Je zult leren en ervaren dat voeding, beweging en emotiemanagement invloed hebben op je gehele welzijn. Dit geeft profijt voor je zenuwstelsel, hormonale stelsel en immuunsysteem.

Waar kan vitaliteitsbegeleiding bij helpen?

  • slaapstoornissen
  • stress en burn-out
  • diabetes
  • nek- en rugklachten
  • angst en depressie
  • overgewicht en obesitas
  • zwangerschap
  • COPD en astma
  • oncologie
  • gezonde mensen

Mental coaching

Onze Personal Trainers werken via het MOC model in onze coaching van klanten. MOC staat voor Motiverend Oplossingsgericht Coachen. Bij deze manier van begeleiding / coaching wordt er niet uitgegaan van het probleem (wat wil je niet) maar van de gewenste situatie (wat wil jij bereiken) en daarbij houden we rekening met jouw mogelijkheden. Een heel belangrijk gegeven is dat jezelf veel meer weet dan dat je in eerste instantie zou denken.

Tijdens het coachingsproces ligt de nadruk dan ook vooral bij het motiveren en stimuleren. Hierbij maken wij gebruik van concrete en gevalideerde tools om dingen meetbaar en toepasbaar te maken. Met deze manier van coachen zal je de beste resultaten uit jezelf gaan halen!
We hebben een ontwerp en daar hoort een passend gedrag bij.

Bewegen is goed voor je maar hoeveel moet ik dan bewegen?

Bewegen is goed voor je vitaliteit, maar hoeveel moet ik hiervoor dan bewegen? Elke dag naar de sportschool, hardlopen, fietsen of wandelen? Ook het verenigingsleven heeft het één en ander te beiden, maar wat is genoeg en wat is teveel? Hier bied het teruggrijpen naar ons gedrag wat past bij ons ontwerp (jagers-verzamelaars) houvast. Wij als mensen zijn duidelijk gemaakt om te bewegen. Onze heden ten daagse inactieve leefwijze leidt tot allerlei problemen. Denk aan overgewicht, maar dat is pas het topje van de ijsberg. Daaronder worden we getroffen door veranderingen aan ons metabolisme wat kan leiden tot hart en vaatziekte en diabetes. Ook ons beweegapparaat komt in het verval en dat is duidelijk aan ons skelet terug te zien. De conditie, kracht en het skelet van iemand met een vitale levensstijl heeft een veel betere staat dan die van iemand met een inactieve levensstijl. Door onze kracht, uithoudingsvermogen en duurkracht te verbeteren kunnen we ervoor zorgen dat we ons weer vitaal zullen gaan voelen.
Vitaal bewegen is tegenwoordig niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Zonder te oordelen zullen we naar je vragen luisteren. Samen vinden we hier een passende oplossing voor jou voor. En zonder eventuele klachten te vergeten gaan we vanuit het positieve te werk, op naar jouw einddoel, een gezonde en vitale levensstijl!

Gezonde voeding om dagelijks optimaal te kunnen presteren

Het bewustzijn neemt toe dat ons lichaam ontworpen is voor een bepaald specifiek mengsel van brandstof (voeding) om optimaal te kunnen presteren. Dit specifieke mengsel wordt paleolithisch eten genoemd. Bij ons ontwerp als mens past eten en gedrag. Vroeger hadden we een jagers-verzamelaars cultuur en experimenteerden we op kleine schaal met landbouw. Deze cultuur dwong ons tot veel bewegen en tot bepaalde voedselkeuzes. Uit wetenschappelijk onderzoek weten we dat men toen geen last had van allemaal welvaartsziektes. Onze calorie-inname bestond voor een groot deel uit vlees en nauwelijks uit granen, zuivel of soja. Wel aten we veel groenten en fruit, noten en zaden.
De voedingsverhouding in de neo paleo voedingsrichtlijn zijn anders dan de huidige aanbevelingen (zoals van het voedingscentrum) de hoeveelheid eiwitten maar ook vet ligt vrij hoog ten opzichte van koolhydraten.
De verhoudingen tussen koolhydraten, eiwitten en vetten is volgens de neo paleo richtlijn 30% koolhydraten, 30 % eiwitten en 40 % vetten. Het grootste gedeelte van de eiwitten kregen ze binnen via vlees en niet via zuivelproducten. Vlees zorgde voor meer da 50 % van de calorie-inname.
Vet maakt niet vet. Vooral de essentiële omega 3 en omega 6 vetten zijn van belang. Van de omega 6 krijgen we door de dominantie van granen en plantaardige oliën tegenwoordig meer dan genoeg binnen, maar van de omega 3 krijgen we, omdat we weinig orgaan vlees eten, te weinig binnen en moeten dit compenseren met vette vis of supplementen. Volgens de neo paleo richtlijn zouden we onze koolhydraten vooral uit groente en fruit moeten halen en koolhydraten met een hoge glycemische lading moeten vermijden zoals suikers, melk en graanproducten.
Eten volgens ons ontwerp (neo paleo richtlijn), doet onze vitaliteit goed.

Hoe word ik gelukkiger?

Op zoek naar je geluk!
Hoe word je gelukkiger? Deze vraag heeft al een heleboel knappe koppen beziggehouden de afgelopen 2.500 jaar. De discussie tussen nature versus nurture speelt daarbij dan altijd weer op. Wat bedoelen we hiermee, is geluk aangeboren of kan het worden aangeleerd? Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat dit beide het geval is.

Geluk is het genetisch bepaald, door omstandigheden beïnvloedbaar of wat anders..?
Je geluk wordt voor 50% door je genen bepaald en voor 10% door de omstandigheden (zoals het winnen van de loterij of het hebben van een relatie). Dit leidt tot een hoopvolle conclusie. Er blijft dus nog 40% over van je eigen geluksgevoel waar je zelf wat aan kan doen. Je geluk is hierdoor een trainbare eigenschap voor je geworden en dus een keuze!

Wat delen gelukkige(re) mensen met elkaar?

  • besteden veel tijd aan hun familie en vrienden
  • ze kunnen gemakkelijk dankbaarheid tonen
  • ze bieden vaak als eerste een helpende hand
  • ze zijn optimistisch als ze over hun toekomst denken
  • ze sporten minimaal 1 a 2 keer per week (matig) intensief en soms dagelijks
  • ze genieten van het leven en proberen in het nu te leven
  • ze hebben en hoger doel waar ze naar toe werken
  • ook gelukkigere mensen hebben last van stress, crisissen en emotionele tegenslagen

Wil je je gelukkiger voelen? Wij helpen graag je hierbij. Dit is namelijk niet voor iedereen zo vanzelfsprekend. Zonder te oordelen zullen we naar je luisteren. Samen vinden we voor jou een passende oplossing. En zonder eventuele andere wensen te vergeten gaan we vanuit het positieve te werk, op naar jouw einddoel, gelukkiger voelen!

RWIJK GYMStuur mij de (start-)informatie

    Ik ga akkoord met de Privacyverklaring.

    Lesrooster

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Trainers

    Eigenschappen

    • Categorie ... Coaching
    • Duur uurtarief
    • Deelnemers 1-op-1
    • Training nvt
    Start nu
  • Bel mij

    Voor een gratis intake/try-out

      Privacyverklaring akkoord .