De rol van voeding en bewegen bij het afslanken

Voor één broodje gezond, 2 uur wandelen

De rol van lichaamsbeweging bij het afslanken wordt vaak behoorlijk overschat. Hoe komt dat? Ten eerste is er veel meer inspanning nodig om de energie uit een voedingsmiddel of een drankje te verbranden dan men vaak denkt. Een glaasje rode wijn bevat 123 calorieën. Om dat te verbranden moet iemand van 70 kilo ongeveer 30 minuten wandelen. Een kroket bevat 150 calorieën en hiervoor moet iemand 50 minuten wandelen. Een broodje gezond bevat 315 calorieën en hiervoor moet iemand bijna 2 uur wandelen.

Minder actief na een flinke training?

Ten tweede wordt de activiteit vaak gecompenseerd met inactiviteit gedurende de rest van de dag. Stel dat je die dag een uurtje flink intensief hebt getraind, dan ben je automatisch geneigd minder te bewegen op de rest van die dag. Dus minder staan en lopen, schoonmaken, tuinieren of andere activiteiten die niet onder de noemer sport vallen. Daarmee wordt het energieverbruik van de training (deels) weer teniet gedaan.

“Ik kan nog wel wat opscheppen, want ik heb vandaag gesport”

Ten derde kunnen sommige activiteiten onevenredig veel eetlust opwekken of het gevoel geven dat er meer gegeten of gezondigd kan worden, juist omdat men heeft gesport. Bijvoorbeeld de gedachte Ik kan nog wel wat opscheppen, want ik heb vandaag gesport.

Energieverbruik

Voeding is voor zo’n 80 à 90% verantwoordelijk voor het resultaat bij afslanken. Wanneer je 2x per week een uurtje zou gaan sporten en je zou niets extra eten, dan verbrand je grofweg 900 calorieën extra. Een kilo vetmassa bestaat uit 7000 calorieën. Dan ben je in theorie dus een krappe 8 weken verder voordat je 1 kilo vetmassa kwijt bent door het sporten. De daadwerkelijke hoeveelheid calorieën die je verbrandt hangt af van de soort activiteit, de intensiteit van de inspanning en het lichaamsgewicht.

Sportdrankjes doen je inspanningen teniet

Wanneer je na het sporten energie denkt aan te vullen met een AA-drink, een fatburner of een eiwitshake, dan duurt het nog veel langer voordat je iets gaat merken van je inspanningen. Deze drankjes bevatten namelijk al snel 200 à 300 calorieën, de helft van je energieverbruik tijdens het sporten! Dan kun je voor één kilo vetmassaverlies dus nog eens 8 weken sporten optellen.

Hoeveelheid verbrande calorieën per uur

De hieronder aangegeven waarden geven globaal en gemiddeld, onderverdeeld in twee gewichtscategorieën, de hoeveelheid verbrande calorieën weer per uur activiteit.

Sporttijd: 60 minuten Gewicht: 65 kg Gewicht: 82 kg
Fietsen (16 km/u) 400 kcal 520 kcal
Aerobics 400 kcal 520 kcal
Inline skaten of schaatsen 460 kcal 600 kcal
Roeien 460 kcal 600 kcal
Traplopen 520 kcal 700 kcal
Zwemmen 520 kcal 700 kcal
Joggen (8 km/u) 520 kcal 700 kcal

Opdracht

Heb jij regelmatig de gedachte “ik heb gesport dus ik kan die extra calorieën wel gebruiken”? Probeer dan de komende maand op dat moment geen extra calorieën in te nemen. Je zal merken dat dit jouw afslankproces ten goede komt.

Ben je het zat en wil je weten wat je kan doen om het gewenste resultaat te behalen?

Ga naar: https://www.healthcoachplus.nl/trainingen/voedingsadvies/ en vraag jouw Gratis Voedingscheck aan!
Wij nemen binnen 1 werkdag persoonlijk contact met je op voor een afspraak.

Tags:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *