Is ontbijten nodig bij afslanken?
01 mrt
jan

Online staan er een hoop blogs die beweren dat ontbijten de beste maaltijd van dag is. Als je deze overslaat dan heb je moeite met gewichtsbehoud en het is slecht voor de gezondheid, aldus de blogs. Is dit ook zo?

Wat is de invloed van het ontbijt op het afvallen en/of aankomen?

Het ontbijt heeft weinig tot geen invloed op hoeveel je afvalt of aankomt. Je kunt namelijk afslanken of aankomen met 2, 4 of 8 maaltijden per dag. De energiebalans is hierin namelijk altijd de bepalende factor, dus de kilocalorieën die je inneemt tegenover de kilocalorieën je verbruikt. Let wel op dat, wanneer je het ontbijt overslaat, je niet door trek meer gaat eten later in de ochtend of tijdens de lunch, of merkt dat als er ongezonde producten zoals: snoep, gebak, snacks etc. aangeboden worden, die sneller geneigd bent om toch te nemen.

Ontbijt en gewoonte op de dag

De reden dat sommige mensen ontbijten en andere niet is, omdat het een gewoonte is, of is geworden. Een persoon kan opstaan met trek en gaat vervolgens ontbijten, omdat het lichaam het zo gewend is. Daartegenover kan het ook zijn dat een persoon pas om 11:00 ontbijt, en alleen een koffie/thee drinkt nadat hij of zij is opgestaan.

Lichamelijke energie

Met energie wordt bedoeld de energie die je nodig hebt om de hele dag door te komen. Lichamelijke energie wordt bepaald door iemands zijn lichaamsbouw en zijn beweegpatroon/leefpatroon. Hier hebben meerdere elementen invloed op, zoals: lichaamsbouw, slaap, stress, soort werk en sport.

Maak aanpassingen in je gewoontes

Zo heeft je voeding van de hele week invloed op je energie en gedrag. Je lichaam herstelt zich niet in één dag, maar heeft een aantal dagen nodig om hoge tekorten in kilocalorieën met voeding goed te maken. Houd er dus rekening mee dat één dag minder eten of opletten wat je eet en of drinkt, niet heel veel invloed heeft als je wil afvallen, maar het gaat om aanpassingen voor langere periode. En het liefst blijvende aanpassingen om ervoor te zorgen dat je niet terugvalt. Het gaat erom dat je aanpassingen maakt in je voedingspatroon/gewoontes die resultaat op leveren maar ook voor lange termijn zijn vol te houden.

Ontbijt en sport

Wanneer je van plan bent te gaan sporten om 9:00, dan is voor velen aan te raden om te ontbijten van te voren. Hoelang van te voren je kan eten is iets persoonlijks maar houd ongeveer 90 min tot 2u aan als richtlijn. Als de maaltijd minder zwaar op de maag ligt kan die vaak korter voor het sportmoment genuttigd worden. Sporten vraagt meer energie van je lichaam en als de opgeslagen energie in je lichaam op is, dan kan je bij het sporten duizelingen in je hoofd krijgen. Zorg dus dat je goed / voldoende hebt gegeten vooraf gaande aan het sporten. Dit geld echter niet voor iedereen!

Maak je niet druk!

Het ontbijt is dus slechts een klein deel van een veel groter plaatje. Leg niet teveel nadruk op één maaltijd, maar leg meer nadruk op je gehele voedingspatroon, en dan ook niet van 1 dag maar van een langere periode. Rome is namelijk ook niet binnen 1 dag gebouwd!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RWIJK GYM