VOOR-NA
29 jun
Robert Havelaar

‘Van een waterbed met lippenstift naar een chateau briand’

Juni 2019 stapte ik binnen bij toen nog HealthCoachPlus, ik had een kennismakinggesprek met Robert Havelaar.
Ik voelde mij ongezond, niet fit en mijn bruiloft zou een jaar later zijn dus besloot ik na vele dieetschema’s, shakes en andere pogingen tot gewicht te verliezen nu maar echte hulp erbij te zoeken. Ik ben altijd te zwaar geweest en heb vele diëten gedaan maar tot zover mislukt.
Ik had een doel; gewicht verliezen omdat ik een jaar later zou gaan trouwen en ik wel vitaler en fitter in mijn jurk wilde stralen.

Gedrag
Met mijn trainer Robert heb ik toen samen afgesproken wat een haalbaar doel zou zijn in gewicht voor de eerste maanden en hoe ik mijn voeding kon gaan tracken om inzicht te krijgen wat ik nou at.
Al snel kwam ik erachter dat ik tijdens vele momenten op de dag maar gewoon zat te eten, zonder reden of excuus en ik maar niet snapte waarom de weegschaal steeds meer gewicht aangaf.
Coaching met Robert heeft mij geholpen om inzichten te krijgen in mijn eigen gedrag met betrekking tot wat ik at en dronk op een dag.
Ik dronk vele liters frisdrank, maar rekende die niet mee in mijn calorieën schema..
Ik nam even een hapje eten om te proeven hoe mijn gerecht smaakte… Ik ging uit eten en genoot er driedubbel van letterlijk, maar zette dit niet in mijn voedingsschema. Ik gokte gewoon wat ik had gegeten en zette dit in mijn voordeel in de app…
Het gewicht ging uiteindelijk pas naar beneden toen Robert mij liet inzien dat je al snel ongemerkt veel meer calorieën binnenkrijgt als je niet vooruit plant in je voedingsschema.

Keuzes
Naast mijn leefstijl coaching volgende ik ook twee keer in de week een personal groepstraining en dat ging goed, ik voelde mij steeds fitter worden en was ondertussen al bijna een jaar verder toen COVID-19 er voor zorgde dat we creatief moesten worden in bewegen. Ik was nog niet bij mijn streefgewicht maar was ondertussen wel al zo’n 10 kilo kwijt. Omdat het trainen in groepsverband toen tijdelijk niet meer kon besloot ik Personal Training te gaan doen want ik wilde blijven sporten omdat ik zou gaan trouwen..
Helaas kwamen er steeds meer spelregels vanuit de overheid en hebben we onze bruiloft uitgesteld.
Ik werk in de zorg en ging steeds meer werken vanwege onderbezetting. Keuzes in gezonde voeding maken werd voor mij moeilijker naast een onregelmatige baan, studie, gezin en mantelzorg. Ik viel terug in oud gedrag wat betekende dat ik voor makkelijk en snel ging en verzon er excuses bij voor mijzelf, om het goed te praten wat ik aan het doen was. Terwijl mijn gewicht weer aan het toenemen was en ik mij lichamelijk slechter ging voelen. Mijn eetbuien namen toe, ik had overal wel een smoes voor om te kunnen eten en dan het liefst lekker ongezond en veel, want dat was snel klaar of gebracht.. In mijn avonddiensten bestelde ik vaak eten met collega’s, want dat was lekker en makkelijk. Als ik thuis kwam nog even een boterham of toetje, want ik had honger. Honger had ik niet, ik had letterlijk een suikerdip. Daardoor ging ik mij slecht voelen en dacht dan weer aan eten.

Draad opnieuw oppakken
Na de feestdagen van 2020 dacht ik nu moet ik het roer echt omgooien want over 5 maanden ga ik echt trouwen. Mijn jurk had ik begin 2020 gekocht geheel op maat gemaakt voor hoe ik toen was. Intussen waren we ruim 14 maanden verder en trok ik mijn jurk opnieuw aan. Hij was te groot! Wat een fijn gevoel gaf mij dat toen ik mijn jurk terug bracht naar het bruidsatelier met de mededeling ik ben te klein geworden voor mijn jurk. Hierdoor kreeg ik meer motivatie om door te pakken in mijn verandering van leefstijl. 2x per week sporten en alles weer netjes invullen in mijn food app zorgde ervoor dat ik rond mijn bruiloft mijn gewenste gewicht voor toen had bereikt. Na de bruiloft op huwelijksreis en alles losgelaten, ik had mijn doel toch behaald? Na de huwelijksreis had ik een semi gezonde leefstijl overgehouden. Ik kwam niet echt meer aan en viel niet veel af. Juni tot oktober was ik weer opnieuw teruggevallen in oud gedrag, mijn moeder was terminaal en overleed na een kort ziekbed. Ik kwam wel trouw iedere week naar mijn sportmomentjes maar zei niet veel over mijn leefstijl en gebeurtenissen tegen Robert. Tot Robert tijdens een bootcamp zei; “Carlijn morgen ga je weer op je vriend staan.” Ik wist dat ik geen mooi resultaat zou gaan zien en ging dan ook met een rotgevoel de volgende dag naar de afspraak toe voor mijn bodyscan. Ik schrok van mijn gewicht en barstte in huilen uit. Ik vertelde in treinvaart hoe het met mij ging en hoe mijn leven op zijn kop stond op dat moment. Nadat ik weer een beetje op de been was na de hele achtbaan met mijn moeder, ging ik weer sporten en zei tegen mijzelf vraag even een uurtje van Robert om te coachen bij je keuzes. Zo gezegd en zo gedaan.

Fase van afbakken
Samen met Robert heb ik mijn doelen besproken en heeft hij mij meer inzichten gegeven in mijn macro’s en calorieën. Hierdoor heb ik mijn leefstijl opnieuw aangepast en zie goede resultaten. Het heeft een tijd geduurd om oud gedrag af te leren en ik ben er nog zeker niet. Wel ben ik nu 20kg lichter dan toen ik begon in juni 2019.
Plannen, invullen, bijhouden en meten is weten hoe je week er uit ziet. Dit geeft mij goede resultaten en mijn trainingen bij Robert gaan steeds beter en worden zwaarder. Jullie hebben mij vast op foto’s voorbij zien komen bij RWIJK GYM 😉
Ik ben nu ruim 2 jaar verder en ben dankbaar en blij dat Robert mij altijd heeft weten te motiveren tijdens trainingen en coachgesprekken. Ik heb geleerd om met lastige situaties om te gaan als het gaat om eten, ik heb geleerd naar mijn eigen gedrag te kijken en daar ook kritisch op te mogen zijn. Toen ik begon aan dit avontuur dacht ik het wel snel te kunnen leren om anders te gaan eten. Echter heb ik er 1,5 jaar over gedaan om dat waar te maken en ben ik regelmatig terug gevallen in oud gedrag. Gedrag afleren is zo veel lastiger dan iets nieuws aanleren. Wat ik ook heb geleerd is dat diëten heel tijdelijk is, je leefstijl aanpassen en hiermee leren omgaan zorgt voor blijvend resultaat. Dat maakt dat het tijd kost om resultaten te gaan zien.

Ik wil naar een chateau briand toewerken en ben daar nu nog niet, ik zit nu in de fase van afbakken. Volgend jaar zomer zal ik de chateu briand zijn!

Om deze reden heb ik besloten om de rest van 2022 en 2023 nog lekker door te blijven trainen bij RWIJK GYM. 1 x per week Personal Training en 1 x per week in een kleine groep.

Carlijn van der Meer Sandifort

 

Wil je net als Carlijn weer lekker in je vel zitten? Meld je dan aan voor een intakegesprek met try-out training

Ja! ik wil mij aanmelden voor een kennismaking met proeftraining bij RWIJK GYM.














  • --------------------------------------------

    Jouw gegevens:


  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.