21 mrt
Robert Havelaar

Voor veel mensen is het een grote vraag hoe anderen het toch doen, en al helemaal nu in deze tijd met alle corona maatregelen.

Hoe combineer je sporten met een druk leven. Naast het hebben van een baan of studie, een relatie, kinderen die je thuis les moet geven een positief lichtpuntje nu is, je sociale leven staat al geruime tijd op een lager pitje dus dat levert tijd op ; ) Onze agenda’s zijn vaak volgepropt met zaken die we allemaal al moeten doen. En dan hoor ik constant ook nog dat je moet sporten want dat is zo belangrijk dat je dat blijft of gaat doen!!! Maar waar haal ik de tijd hiervoor vandaan? Ik kan mij heel goed voorstellen dat je nu denkt jij hebt makkelijk praten, dit is voor mij nu niet te doen, maar ik weet dat het wat geregel van je zal vragen, en in het begin discipline vergt, maar dit zal zich dubbel en dwars gaan terugbetalen. Misschien is het nu lastig voor te stellen omdat je denkt dat je van sporten moe word. Maar je gaat er meer energie van krijgen en je zal je juist fitter voelen. Dit is altijd belangrijk maar nu denk ik alleen nog net iets meer dan voorheen omdat is gebleken dat wij na 1 jaar corona met zijn allen minder zijn gaan bewegen en meer zijn gaan zitten. Sporten werk ook heel goed voor je mindset door het sporten zal je je dus niet alleen fysiek beter gaan voelen (en eruit gaan zien) maar mentaal ook! Maar hoe doe je dat dan, sporten combineren met ons drukke leven tijdens de corona pandemie? We gaan je hieronder 4 hele praktische tips geven die (als je ze toepast) je echt het gewenste resultaat gaan opleveren.

1. Zorg voor leuke en efficiënte workouts

Je hoeft echt niet elke dag urenlang te trainen om fitter en sterker te worden. Volgens de beweegnorm is naast 150 beweeg minuten (wandelen – fietsen etc.), 3 x per week een extra cardio en/of krachttraining belangrijk. Als je zorgt voor een efficiënte, goed opgebouwde training zou je zelfs al in 45 minuten klaar kunnen zijn. Wij bij RWIJK GYM adviseren onze nieuwe leden minimaal 2 x per week deel te nemen aan een van onze trainingen. We weten dat ze dan echt verschil gaan bemerken na 6 tot 8 weken sporten bij ons.
To do opdracht: zorg voor een schema met een aantal oefeningen waarmee je je hele lichaam traint. Dit schema kan je dan 2 á 3 x per week gebruiken. Zo maak je het jezelf een stukje makkelijker.

2. Plan je trainingen vooraf in agenda

Met alles wat er nu op ons pad komt (baan, kids zelf lesgeven, zorg voor ouders etc.) is het niet handig om je trainingen aan het toeval over te laten. Er zijn altijd die onverwachte vertragingen die je planning in de war gooien, leraar is ziek waardoor de kinderen niet naar school kunnen, uitgelopen zoom meeting, of allemaal telefoontjes en voor je het weet heb je je geplande training niet kunnen doen, of geen energie meer om te starten met aan workout. Plan je trainingen op momenten die voor jou in de meeste gevallen goed uitkomen, en nog belangrijker, blok deze tijden uit in je agenda!
To do opdracht: kijk op welke momenten jij het beste kunt sporten deze week, én blok deze tijden alvast in je agenda.

3. Train samen met een ander

Het kan een goede stok achter de deur zijn om samen met iemand te gaan sporten. Het is gebleken dat je dan minder snel afzegt, het is gezelliger én je kunt meteen even bijkletsen met die ene vriend of vriendin. Wij bij RWIJK GYM boeken onze trainingen met leden ook altijd vooruit in. Op die manier weten onze leden op welke dagen ze komen sporten en wanneer ze andere zaken kunnen plannen. Dit zorgt voor continuïteit in hun sporten wat weer belangrijk is als je resultaat(en) wil gaan behalen.

4. Beweeg meer gedurende de dag

Alle beetjes helpen. Neem dus wat vaker de benenwagen of fiets in plaats van de auto, blijf in je lunchpauze niet achter je computer zitten maar ga even een blokje om, loop eens wat vaker naar het park. En als je in deze tijd toch nog naar je werk gaat ga dan in plaats van je collega te mailen even langs bij hem of haar op de afdeling (let op houd je wel aan de minimale afstand van 1,5 meter). Haal je koffie of thee op een andere verdieping etc. Misschien zijn er nog andere collega’s op je werk die je ook enthousiast kan maken om mee te doen en zo kunnen jullie elkaar een beetje helpen en motiveren. Organiseer bijv. een wekelijkse stappen challenge en deel die dagelijks met elkaar in een Whatsappgroep. De winnaar wordt dan aan het begin van elke week even in het zonnetje gezet door de andere deelnemers. Ben creatief en ik denk dat je nog leuke activiteiten kan verzinnen die je zullen helpen dagelijkse meer te gaan bewegen.
Met alle geldende maatregelen omtrent corona is het nu nog iets lastiger om sporten in je leven te kunnen passen, kijk altijd naar wat kan / gaat denk ik mogelijkheden en niet in beperkingen dit is belangrijk als je wil dat dit gaat slagen. En kijk vooral ook naar wat bij jou als persoon en met je levensstijl past. Hierdoor wordt het makkelijker vol te houden en zal het eerder een nieuwe gewoonte worden.
Denk je dat je hierbij hulp kan gebruiken? Meld je dan hier aan voor een intakegesprek en try-out training bij ons: https://www.rwijkgym.nl/gratis-experience/ Wij zullen dan samen met je een sportprogramma voor je maken wat je ervoor gaat zorgen dat jij met alle drukte toch 2 a 3 x per week kan gaan sporten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *